De huidige concessie met dieseltreinen loopt in 2027 af.
TWENTERAND – De Provincie Overijssel heeft besloten om de spoorlijn van Almelo naar Hardenberg te elektrificeren. Dat baanvak is onderdeel van het Nederlandse hoofdrailnet. Nieuwe aanleg van railinfrastructuur wordt gewoonlijk medegefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Minister Harbers heeft besloten om af te zien van het meebetalen. Reizigersvereniging ALMA kan zich niet vinden in dat besluit.
Onze vereniging zet zich sinds 1997 in voor het in stand houden van de treinverbinding Almelo-Mariënberg, later doorgetrokken tot Hardenberg. Wij zijn voor opwaardering van de spoorlijn door elektrificatie en verbetering van de bestaande voorzieningen op de stations. Wij kunnen ons goed vinden in het recente besluit van de Staten van Overijssel om ruim 2 miljoen euro te investeren en voor te financieren om een vervolg trajectonderzoek door ProRail mogelijk te maken.
De beleidsbeslissing van de minister om niet bij te dragen aan de elektrificatie van het spoor op basis van de algemene transportbehoefte of uit financiële overwegingen onderschrijft de reizigersvereniging niet. De baten en opbrengsten zijn, door de toenemende reizigersaantallen, naast de kosten bij het elektrificeren aanzienlijk en dragen serieus bij aan de door het kabinet gestelde klimaatdoelen.
Nog jarenlang doorrijden met drie afgeschreven en versleten dieseltreinen wordt door Reizigersvereniging ALMA als zeer ongewenst gezien. Het comfort en de betrouwbaarheid zullen bij doorrijden verder afnemen. Terwijl het ook niet bijdraagt voor verbetering van het milieu.
De concessie welke door de Provincie Overijssel aan vervoerder Arriva is verleend, loopt in 2027 af. Het vraagt prioriteit om budget vanuit de rijksoverheid beschikbaar te stellen om in ieder geval voor de afloop van de concessie de spoorlijn met elektrisch materieel te kunnen bedienen.
Reizigersvereniging ALMA dringt met klem bij de minister aan op een herziening van de beleidsbeslissing en verzoekt alsnog geld beschikbaar te stellen voor de medefinanciering van het gehele plan van aanpak nodig voor het voorgenomen onderzoek naar trajectfinanciering en de daadwerkelijke elektrificatie van de spoorlijn.