De Provincie werkt aan de aanbesteding van een nieuwe concessie voor de Vechtdallijn (Almelo – Hardenberg) die ingaat per 12 december 2027 met een looptijd van 15 jaar.
TWENTERAND – N.a.v. vragen van PvdA/GroenLinks antwoordt het college als volgt:
Het college is op de hoogte van de plannen voor elektrificatie van de spoorlijn Almelo – Marienberg.
De Provincie is voornemens om in samenspraak ProRail en het Rijk het traject Almelo – Mariënberg te laten elektrificeren. Inmiddels zijn er gesprekken tussen de aanliggende gemeenten (Almelo, Wierden, Twenterand, Hellendoorn en Hardenberg) en de Provincie Overijssel over deze elektrificatie. De planuitwerking voor deze elektrificatie is begin 2024 gestart. Het doel is om de treindienst Almelo-Hardenberg in de toekomst met elektrisch materieel uit te kunnen voeren. Op dit moment is het nog onzeker wanneer de elektrificatie wordt gerealiseerd.
Momenteel wordt er vanuit de Provincie gewerkt aan de aanbesteding van een nieuwe concessie voor de Vechtdallijn (Almelo – Hardenberg) die ingaat per 12 december 2027 met een looptijd van 15 jaar. De inschrijver voor deze concessie zal zijn aanbieding zo moeten insteken dat men vanaf het moment van elektrificatie elektrisch kan rijden tussen Almelo en Mariënberg.
Elektrificatie van het spoor tussen Almelo en Mariënberg is tevens een van de eisen voor de realisatie van de Nedersaksenlijn. Twenterand neemt deel aan het overleg met de Provincies Overijssel, Drenthe en Groningen, de Stichting Nedersaksenlijn en de aanpalende gemeenten over de Nedersaksenlijn. Onderdeel van dit overleg is de lijn Coevorden – Rheine (Duitsland), hiervoor sluiten Landkreis Grafschaft Bentheim en de Bentheimer Eisenbahn aan.